Unie vydavatelů
 
Výběr ročníku: 

Rok 2016 přinesl vydavatelům sladkou tečku


Pozitivní zpráva z konce roku, věštící snížení DPH pro vydavatele, je alespoň menší náplastí za ztráty segmentu v posledních letech.

Začátek roku 2016 byl na českém tiskovém trhu ovlivněn předloňským převzetím vydavatelství Vltava-Labe-Press investiční skupinou Penta. Nový management firmy, vnitřní fúze získaných společností (VLP, Astrosat Media, Tablet Media sloučeny do firmy Angaur) a snaha změnit postavení Deníku na pražském trhu (nový koncept titulu, nová distribuce) patřily k hlavním událostem prvních měsíců roku 2016. Do nového týmu, který v mediální skupině – posléze přejmenované na Vltava Labe Media – postavil generální ředitel Michal Klíma, přišli dlouholetí manažeři se zkušeností z vydavatelského prostředí: na pozici obchodního ředitele Petr Marek, na pozici ředitele distribuce Josef Moravec nebo na pozici ředitele digitální divize Petr Bednář.

Předpoklady, že český mediální trh není s konsolidací a s majetkovými změnami
u konce, potvrdila na jaře akvizice větší části titulů společnosti Mladá fronta firmou CN Invest (skupina Czech News Center), čímž se záběr podnikatele Daniela Křetínského na českém medi- álním trhu zvýšil. Oficiálním kupujícím se stala společnost Serafico investment. Poté došlo k převodu aktiv ze Serafico investment na CN Invest. Předmětem prodeje se stal deník E15, více než desítka časopisů a část online portfolia.

Nešlo ale o jedinou významnější majetkovou změnu. Společnost Albatros Media podepsala dohodu o převzetí 100% obchodního podílu ve společnosti Egmont ČR. Předmětem akvizice se staly aktivity související s vydáváním knih. Činnosti a aktiva spojená s vydáváním časopisů byla převedena do společnosti Egmont Polska, a měla tak nadále zůstat ve vlastnictví skupiny Egmont.

Zaznamenat je ale třeba i akvizice mimo čistě vydavatelský segment. Nově se konsolidující skupina Vltava Labe Media si „pojistila“ vlastnictví internetového mediazastupitelství AdActive, který už částečně vlastnila. V roce 2016 jej ovládla stoprocentně.

Do nového odvětví se před koncem roku pustila také společnost Bauer Media. Získala většinový podíl v NetBrokers Holdingu, do kterého patří zejména poskytovatel online pojištění ePojištění.cz či slevové portály SlevyDnes.cz a Zapakatel.cz.

Video a online stále v hledáčku vydavatelů

Také loňský rok byl poznamenán snahou vydavatelů rozšiřovat svoji působnost
v online prostředí a na poli online videa. Mediální skupina Mafra se loni rozhodla dál investovat do online projektů, a to především v segmentu videoobsahu. Propojila a jednotně zastřešila řízení svých médií, která videa produkují: konkrétně iDnes.cz, Playtvák, Expres a TV Óčko. V rámci skupiny také vzniklo kreativní oddělení Mafra Creative, zaměřené na reklamní video produkci, tj. natáčení spotů, znělek a upoutávek. V den výročí sametové revoluce zahájila společnost Czech News Center provozování zpravodajského serveru Info.cz, se kterým má velké ambice. Má se výhledově zařadit k trojici nejnavštěvovanějších zpravodajských webů
v České republice.

Economia před koncem roku uzavřela smlouvu o pokračování spolupráce s DVTV, tvořící páteř jejích video online aktivit, které se stále rozšiřují. Právě nárůst obratu
v oblasti videa, ale také speciálních projektů včetně konferenčního byznysu a rozvoj neobsahových on-line produktů se odrazily na zlepšeném hospodaření společnosti v loňském roce. Reorganizace obchodního oddělení měla být dalším aspektem celkové stabilizace v příjmové oblasti.

Vydavatelství Mladá fronta se ještě před odprodejem části tištěných titulů zaměřilo na rozvoj online projektů (učinila několik akvizic, mezi nimi mj. i portál Cnews od Extra Publishing), novou podobu ekonomického týdeníku Euro a větší propojenost se svými dalšími aktivitami v oblasti knižního nakladatelství a odborných titulů.

Komplexnost je cestou vpřed

Právě snaha diverzifikovat příjmy vede i k většímu zájmu o budování dalších výnosových segmentů. Vydavatelé se pouštějí do vydávání knih (nově Extra Publishing, Empresa Media), e-commerce řešení či projektů, které nejsou primárně vydavatelské, ale oslovují cílové skupiny čtenářů (např. projekty Economie HN víno nebo Bezšanonu.cz). Rovněž ve vztahu k zadavatelům reklamy se klade důraz na komplexní řešení, propojující všechny kanály společnosti od tištěné inzerce, po online inzerci, sociální média, e-mailing či eventy. Příkladem může být koncept 360°, rozvíjený společností Burda Praha.

Vydavatelé se také v loňském roce museli vypořádávat s blokátory online reklamy. Zatímco placených projektů v online prostředí až tolik nepřibývá – za významnější loňskou výjimku můžeme uvést start serveru Echo Prime společnosti Echo Media, či větší zpoplatnění videí na serveru iSport.cz – lze registrovat nabídky s možností číst internetový obsah bez zobrazované reklamy. Z větších serverů tuto možnost loni zavedly iDnes.cz a iHned.cz (který zároveň jako jediný ze všeobecných serverů umisťuje část svého obsahu za paywall).

Nové tituly, noví hráči

Specializovaná databanka titulů MDS registrovala v loňském roce vznik 162 titulů. Jsou mezi nimi zařazeny i firemní časopisy, obecní zpravodaje a tituly s periodicitou i jednou ročně. Naopak počet zaniklých titulů představoval v loňském roce podle stejného zdroje přes šedesát titulů. I přes zájem o online projekty se tak v loňském roce objevilo několik nových titulů.

Bauer Media se rozhodla vstoupit do segmentu vysokonákladových měsíčníků pro ženy, když uvedla měsíčník Můj svět. Vedle toho se v nabídce vydavatelství objevily nové speciály pod značkami zavedených časopisů (např. Pestrý svět – Nostalgie) nebo tituly produkované ve spolupráci s FTV Prima (Prima Vychytávky, Ano, šéfe!). Portfolio rozšířila i společnost Empresa Media, a to o týdeník Faktor S, RF Hobby
o tituly Staré dobré časy a Moje chvilka pohody, Extra Publishing o 100+1 Zázraky medicíny a Přežít, či Czech News Center o dětský speciál Nedělníček nebo měsíčníky Nedělní Blesk Sudoku, Nedělní Aha! Sudoku a Magazín Coach.

Naopak loňský vývoj ukázal, že na tiskovém trhu nebudou pokračovat licenční tituly Maxim, Instyle a Newsweek, stejně jako tituly Magazín Šíp, Extra PC či krátce vycházející TV Sport.

Loňský rok přinesl také vznik nového subjektu na tiskovém trhu. Společnost Premium Media Group, patřící do holdingu Czechoslovak Premium Brands právníka Jaroslava Havla, uvedla v druhé polovině roku v nové podobě magazín Architect+, který navazuje na tradiční časopis Architekt. Už předtím přitom převzala byznys magazín Estate, golfový časopis ForGolf a v následujících měsících má v plánu přijít s dalšími novými tituly. Na začátku roku 2017 angažovala do čela vydavatelství Bronislava Kvasničku, manažera s dlouholetou zkušeností z vydavatelského odvětví.

Vítězný boj o DPH

Z hlediska legislativních změn, ovlivňujících vydavatelskou branži, lze za jednoznačný úspěch pro vydavatele označit dotažení snahy prosazující přesazení DPH pro noviny a časopisy do snížené 10% sazby. Finanční úspory plynoucí
z tohoto kroku mohou vydavatele podnítit k investicím do obsahového rozvoje a mohou vést ke zvýšení kvality jejich práce.





PhDr. Martina Vojtěchovská, Ph.D.
šéfredaktorka MediaGuru.cz

Sms pujcky ihned nonstop sms pujcky nonstop pujcky ihned nonstop pujcky sms ihned