Unie vydavatelů
 
Výběr ročníku: 

Tisk v roce 2015: Vlastnické změny pokračovaly


Z Česka odešel poslední zahraniční novinový vlastník. Jedna fáze vlastnické přeměny se tak završila.

Předpovědi o pokračující změně vlastnické struktury českých médií se naplnily i v loňském roce. Nejvýznamnější akvizici roku si sice investiční skupina Penta ponechala až na jeho samotný závěr, ale na očekávaném odchodu posledního ze zahraničních vlastníků českých novin to nic nezměnilo. Odchodem pasovského vydavatelství Verlagsgruppe Passau se uzavřela fáze působnosti zahraničních vlastníků především z německy mluvících zemí, kteří českou novinovou scénu utvářeli v posledním čtvrtstoletí. Definitivně je teď vystřídaly místní podnikatelské skupiny s přesahem na slovenskou scénu, které zintenzivnily propojení českých a slovenských médií. Během dvou let se tak zcela vyměnili vlastníci českých deníků u trojice vydavatelů s nejvyšším podílem na prodaném nákladu a čtenosti (CNC, Mafra, VLP).

Aktivity investiční skupiny Penta se dotkly i magazínového vydavatelství Astrosat, které se stoprocentně začlenilo do skupiny Vltava-Labe- -Press, a také společnosti Tablet Media, produkující rodinu tabletových titulů Dotyk. I ta se stala součástí Vltava-Labe-Press. Do vydavatelské společnosti Empresa Media vstoupila čínská společnost CEFC. Nelze ani opomenout odchod dalšího dlouholetého německého vydavatele, společnosti Motor Presse Stuttgart, která se po více než dvaceti letech rovněž rozhodla odejít z českého trhu. Své podíly přenechala lokálnímu managementu. I loňský rok tak pokračoval v nastoleném trendu proměny vlastnické struktury českých tištěných médií. Lze navíc očekávat, že proměna stále není u konce a do budoucna se může dál týkat jak horizontální, tak vertikální koncentrace.

Videoobsah oslovil vydavatele
Rok 2015 byl ale také rokem rozvoje videoobsahu tuzemských vydavatelů. V průběhu loňského roku se do něj výrazněji pustili rozhodující hráči na mediálním trhu, pocházející z vydavatelského prostředí. Vedle klasické lineární televize, která stále představuje majoritu sledování televizního obsahu, se rychle rozvíjí právě sledování videoobsahu na vyžádání. Vedle atraktivity formátu pro uživatele s sebou přináší i možné další výnosové zdroje pro vydavatelské společnosti. Videoreklama se v současnosti řadí k nejrychleji rostoucím formátům na poli internetové reklamy a může částečně vydavatelům pomoci kompenzovat poklesy z jejich tradičních výnosových zdrojů. Zájem vydavatelů o další rozvíjení online portfolia byl v loňském roce jasně patrný, stejně tak jako snaha diverzifikovat výnosy z většího spektra aktivit včetně oblasti e-commerce. Vytrvalá orientace na rozvoj digitálního portfolia už některým velkým vydavatelům přináší srovnatelné výnosy s tištěným portfoliem.

Czech News Center loni spustila na Blesk.cz projekt Blesk Zprávy 24hodin. Jeho dominantou se stala zpravodajská aplikace 24hodin.cz, zaměřená na výběr nejdůležitějších událostí dne. Blesk dále pokračoval v rozvoji internetové televize Blesk TV, kde např. uvedl obdobu pořadu Hovory z Lán. Na internetu částečně zpoplatnil obsah spjatý s vysíláním přenosů fotbalové Synot ligy. Přes svého majitele Daniela Křetínského je CNC aktivní i v oblasti e-commerce. Společnost Rockaway Jakuba Havrlanta koupila za víc než 200 mil. eur (5,4 mld. Kč) druhý největší e-shop v Česku Mall.cz a srovnávač cen Heureka.cz. Obchod financovali právě Daniel Křetínský, Patrik Tkáč, a také investiční společnost PPF Petra Kellnera. Jde o jednu z největších transakcí v maloobchodu v posledních letech.

Economia zase uvedla novou podobu serveru Aktuálně.cz a zavedla Aktuálně.TV, video hub, který zastřešuje všechna videa společnosti. Součástí jsou jak videa internetové televize DVTV, tak i další nová pravidelně zveřejňovaná videa. Mafra se zaměřila na uvedení dvou nových internetových projektů – videoportálu Playtvak.cz a uvedení společensko-bulvárního webu Expres.cz. Vedle rozvoje online obsahu a videobsahu rozšiřovala digitální aktivity i pomocí akvizice. Koupila firmy AdInternet, která se specializuje na prodej nových domů a bytů přes internet a společnost Acomware, která se specializuje na segment e-commerce a retail. Vlajkový server iDnes.cz spustil novou podobu své titulní strany.

Nové tištěné projekty stále vznikají
Stranou nezůstávaly ani tištěné tituly, přestože větší akcent vydavatelé loni zaměřili na digitální média. Czech News Center získala do svého portfolia licenční magazín OK!, Lidové noviny přišly s novým ekonomickým magazínem Index LN a Economia nahradila svůj páteční magazín Víkend a středeční In magazín novým magazínem Ego!.



Novinky se dotkly i dalších vydavatelů. Ekonomický deník E15 z vydavatelství Mladá fronta, o které se údajně zajímá firma Gloomar, spojená s Czech News Center, poprvé po osmi letech změnil logo a design. Burda Praha rozšířila tituly pod značkou Elle. Vedle měsíčníku Elle a čtvrtletníku Elle Decoration nově vychází i pánský Elle Man. V nové podobě se také představil měsíčník Marianne, který změnil své logo poprvé od svého vzniku. Opustil také slogan “Život začíná ve třiceti“. Konkurenční Bauer Media pozměnila vedení společenských titulů na čele s Rytmem života. Změny se dotkly i motoristických magazínů vydavatelství. Ke konci roku také ukončila z ekonomických důvodů vydávání magazínu pro teenagery Bravo. Empresa Media uvedla první číslo měsíčníku Interview, zaměřeného výhradně na rozhovory. V druhé polovině roku zaměřila svoji pozornost na slovenský trh, kde v listopadu a v prosinci začala vydávat v lokální mutaci dva své tituly.

Český tištěný trh se znovu dočkal i příchodu nových licenčních titulů. Vstup ekonomického magazínu Bloomberg Businessweek až zas tolik úspěšný nebyl, protože několik měsíců po svém zahájení zase z trhu odešel. Za významný lze pak označit příchod zpravodajského časopisu Newsweek, který rozšířil portfolio společnosti Media Rey SE, která už v Česku vydává magazín Forbes.

Novináři zakládají online projekty
Živo byl i v části internetových médií, která založili bývalí šéfredaktoři velkých tuzemských deníků nebo časopisů. V únoru zahájila svoji činnost společnost Free Czech Media, která uvedla internetový deník Svobodné fórum, vedený šéfredaktorem Pavlem Šafrem. Mediální firma Jakuba Ungera Dead Line Media zase odstartovala svoji činnost uvedením lifestylového magazínu My89.cz. Následovaly investigativní deník Neovlivní (vede Sabina Slonková), magazín o vlivných lidech CZLeader a portál regionálně zaměřených firemních informací RegioBiz.

Distribuce, legislativa a výzkum
Důležité změny se odehrály rovněž na poli distribuce tisku. Zcela nové vedení dostala po dlouhých letech První novinová společnost (PNS). Generálního ředitele a předsedu představenstva Radomila Judu vystřídal Petr Novák. Spolu s tím došlo i ke změnám v představenstvu PNS a v dozorčí radě společnosti. Nové složení managementu PNS má reflektovat vize nových akcionářů vydavatelských skupin o budoucím směřování této distribuční firmy.

Velké úsilí směřují vydavatelé také do legislativní oblasti, kde se profesní organizace Unie vydavatelů snaží přesvědčit zákonodárce o přeřazení tištěných médií do 10% sazby DPH. Argumentuje tím, že stávající vyšší DPH má negativní dopad na vydavatelský průmysl v Česku, a to především v klesajícím prodaném nákladu tištěných titulů, jejich čtenosti a také v úbytku pracovních míst.

Rok 2015 také více otevřel otázku výzkumu čtenosti tištěných médií zejména s ohledem na překryvy značek titulů v onlinovém prostředí. Vydavatelé tištěných titulů chtějí nalézt řešení pro multiplatformní výzkum, který by měl vyřešit otázky čtení tištěných titulů na různých obrazovkách, dále frekvenci čtení a zmiňované propojení s internetem. Výzkumná otázka bude zcela jistě rezonovat i v roce 2016. Ostatně tak jako další témata, která loňský rok na trhu tištěných titulů nastolil.



PhDr. Martina Vojtěchovská, Ph.D.
šéfredaktorka MediaGuru.cz

Sms pujcky ihned nonstop sms pujcky nonstop pujcky ihned nonstop pujcky sms ihned