Reklamní příjmy tisku
Zdroje údajů:
Admosphere a Unie vydavatelů za období od 1. 1. 2011 do 31. 12. 2013. Všechny údaje monitoringu inzerce v této kapitole jsou uvedeny v hrubých ceníkových cenách před odečtením slev. Údaje nezahrnují vlastní inzerci.
MONITORING INZERCE V ROCE 2013
V letošní ročence jsou publikovány údaje o hrubých inzertních příjmech titulů vydávaných členy Unie vydavatelů z monitoringu inzerce společnosti Admosphere v tříleté časové řadě, tj. za období, po něž tento monitoring poskytuje kompletní celoroční data. Přechod na užívání těchto dat se uskutečnil v roce 2012 následkem ukončení spolupráce Unie vydavatelů s předchozím dodavatelem, kterým byla agentura Kantar Media.
Po roce od přechodu Unie vydavatelů a jejích členů na využívání dat monitoringu Admosphere provedli uživatelé a výbor SVAT v minulém roce vyhodnocení kvality dat a spolupráce s jejich dodavatelem, které proběhlo bez závažných připomínek ze strany těch, kdo s daty pracují. V roce 2014 zatím nejsou na programu výraznější metodické změny. Největší změnou pravděpodobně tedy v tomto roce bude přechod na zpracování dat prostřednictvím nově vyvinutého softwaru Adwind Kite, což je vlastní produkt dodavatele dat – Admosphere. Dosud uživatelé s daty prováděli analýzy prostřednictvím externě zajišťovaných softwarů Yetti nebo MMW.
HRUBÉ INZERTNÍ PŘÍJMY TISKU V ROCE 2013
Celkový objem hrubých inzertních příjmů titulů sledovaných monitoringem Admosphere dosáhl v roce 2013 hodnoty 18 041 062 tis. Kč a celková inzertní plocha 220 359,5 inzertních stran. V roce 2012 dosáhly podle stejného zdroje celkové inzertní příjmy všech monitorovaných titulů 18 482 291 tis. Kč (fi nální údaj po uzavření a provedení oprav dat) a celková inzertní plocha činila 202 115,7 stran. To znamená, že v roce 2013 došlo k poklesu hrubého objemu inzerce v tisku přibližně o 2,4 %. U inzertní plochy došlo k meziročnímu nárůstu o 9,0 %. Do meziročního srovnání se již v případě let 2012 a 2013, na rozdíl od let předchozích, nepromítají metodické změny nebo výraznější změny počtu monitorovaných titulů. Ze srovnání je zřejmé, že inzertní příjmy se vyvíjely opačným směrem než rozsah inzertní plochy, což svědčí o tom, že také v roce 2013 pokračovala snaha zadavatelů reklamy o využívání levnějších reklamních pozic.
DATA MONITORINGU INZERCE ADMOSPHERE V ROCE 2013 Z metodického hlediska nedošlo v monitoringu inzerce Admosphere v roce 2013 k žádným metodickým změnám, které by ovlivnily meziroční srovnatelnost dat o jednotlivých titulech. Protože jsou u jednotlivých titulů uvedeny tříleté časové řady, je třeba při srovnání s rokem 2011 vzít v úvahu, že v průběhu roku 2012 bylo na základě požadavku Unie vydavatelů, která se v tom roce stala novým uživatelem dat monitoringu inzerce Admosphere, k rozšíření počtu monitorovaných časopisů. U deníků zůstal rozsah jejich monitoringu v roce 2012 stejný, je ale třeba zohlednit, že v roce 2011 byly u celostátních deníků do dat zahrnuty všechny inzeráty otištěné na stránkách označených jako regionální. V roce 2012 byly shodné inzeráty otištěné ve všech vydáních ve shodném termínu na regionálních stranách identifi kované technologií Picture Matching započteny pouze jako jeden celostátní inzerát. U sítě titulu Deník tvoří údaj za rok 2012 součet všech inzerátů otištěných na všech stranách všech mutací tohoto titulu. V roce 2011 se u Admosphere při posuzování regionality rozlišovaly pouze oblastní a krajské ceny, nikoliv celostátní.
HLAVNÍ METODICKÉ PRINCIPY MONITORINGU INZERCE A VYSVĚTLENÍ K TABULKÁM A GRAFŮM
Admosphere a Unie vydavatelů za období od 1. 1. 2011 do 31. 12. 2013. Všechny údaje monitoringu inzerce v této kapitole jsou uvedeny v hrubých ceníkových cenách před odečtením slev. Údaje nezahrnují vlastní inzerci.
MONITORING INZERCE V ROCE 2013
V letošní ročence jsou publikovány údaje o hrubých inzertních příjmech titulů vydávaných členy Unie vydavatelů z monitoringu inzerce společnosti Admosphere v tříleté časové řadě, tj. za období, po něž tento monitoring poskytuje kompletní celoroční data. Přechod na užívání těchto dat se uskutečnil v roce 2012 následkem ukončení spolupráce Unie vydavatelů s předchozím dodavatelem, kterým byla agentura Kantar Media.
Po roce od přechodu Unie vydavatelů a jejích členů na využívání dat monitoringu Admosphere provedli uživatelé a výbor SVAT v minulém roce vyhodnocení kvality dat a spolupráce s jejich dodavatelem, které proběhlo bez závažných připomínek ze strany těch, kdo s daty pracují. V roce 2014 zatím nejsou na programu výraznější metodické změny. Největší změnou pravděpodobně tedy v tomto roce bude přechod na zpracování dat prostřednictvím nově vyvinutého softwaru Adwind Kite, což je vlastní produkt dodavatele dat – Admosphere. Dosud uživatelé s daty prováděli analýzy prostřednictvím externě zajišťovaných softwarů Yetti nebo MMW.
HRUBÉ INZERTNÍ PŘÍJMY TISKU V ROCE 2013
Celkový objem hrubých inzertních příjmů titulů sledovaných monitoringem Admosphere dosáhl v roce 2013 hodnoty 18 041 062 tis. Kč a celková inzertní plocha 220 359,5 inzertních stran. V roce 2012 dosáhly podle stejného zdroje celkové inzertní příjmy všech monitorovaných titulů 18 482 291 tis. Kč (fi nální údaj po uzavření a provedení oprav dat) a celková inzertní plocha činila 202 115,7 stran. To znamená, že v roce 2013 došlo k poklesu hrubého objemu inzerce v tisku přibližně o 2,4 %. U inzertní plochy došlo k meziročnímu nárůstu o 9,0 %. Do meziročního srovnání se již v případě let 2012 a 2013, na rozdíl od let předchozích, nepromítají metodické změny nebo výraznější změny počtu monitorovaných titulů. Ze srovnání je zřejmé, že inzertní příjmy se vyvíjely opačným směrem než rozsah inzertní plochy, což svědčí o tom, že také v roce 2013 pokračovala snaha zadavatelů reklamy o využívání levnějších reklamních pozic.
DATA MONITORINGU INZERCE ADMOSPHERE V ROCE 2013 Z metodického hlediska nedošlo v monitoringu inzerce Admosphere v roce 2013 k žádným metodickým změnám, které by ovlivnily meziroční srovnatelnost dat o jednotlivých titulech. Protože jsou u jednotlivých titulů uvedeny tříleté časové řady, je třeba při srovnání s rokem 2011 vzít v úvahu, že v průběhu roku 2012 bylo na základě požadavku Unie vydavatelů, která se v tom roce stala novým uživatelem dat monitoringu inzerce Admosphere, k rozšíření počtu monitorovaných časopisů. U deníků zůstal rozsah jejich monitoringu v roce 2012 stejný, je ale třeba zohlednit, že v roce 2011 byly u celostátních deníků do dat zahrnuty všechny inzeráty otištěné na stránkách označených jako regionální. V roce 2012 byly shodné inzeráty otištěné ve všech vydáních ve shodném termínu na regionálních stranách identifi kované technologií Picture Matching započteny pouze jako jeden celostátní inzerát. U sítě titulu Deník tvoří údaj za rok 2012 součet všech inzerátů otištěných na všech stranách všech mutací tohoto titulu. V roce 2011 se u Admosphere při posuzování regionality rozlišovaly pouze oblastní a krajské ceny, nikoliv celostátní.
HLAVNÍ METODICKÉ PRINCIPY MONITORINGU INZERCE A VYSVĚTLENÍ K TABULKÁM A GRAFŮM
- V roce 2013 bylo do monitoringu Admosphere zařazeno celkem 477 jednotlivě sledovaných položek periodického tisku (deníků včetně mutací, suplementů a časopisů).
- Zaznamenává se všechna plošná inzerce a řádková inzerce se vyjadřuje celkovou plochou. Jmenovitě jsou zaznamenávány inzeráty větší než 1/8 strany v časopisech a 1/20 strany a s cenou vyšší než 5000 Kč v denících. Plocha menších inzerátů se zaznamenává také, ale bez uvedení podrobných rozlišujících informací. Mimo to jsou ale jmenovitě zaznamenávány některé důležité speciální formáty inzerce v denících, jako například ucha.
- Ceny inzerátů (hrubé ceníkové ceny) jsou vypočteny podle ceníkových cen. Nejsou zohledněny slevy za opakování nebo slevy množstevní, ani žádné další speciální cenové redukce (síťové a kombinační ceny apod.) podle ceníku nebo individuálně dohodnuté smluvní ceny.
- Celková inzertní plocha je vypočtena jako suma plochy všech otištěných inzerátů a je uvedena v počtu inzertních stran.
- Meziroční změna je vypočtena jako hodnota v roce 2013 v poměru k roku 2012 x 100 - 100.
- Publikovány jsou jen tituly, které byly monitorovány v roce 2013. Zaniklé tituly nejsou zahrnuty. Pokud titul nebyl monitorován po celý rok a je v tabulkách a grafech uveden, pak součet reprezentuje jen inzerci za měsíce, kdy byl monitorován. Podle požadavku vydavatelů jsou jmenovitě v tabulkách a grafech uvedeny většinou jen tituly, které členové Unie vydavatelů vydávají i nadále v roce 2014.
- Podíly jednotlivých vydavatelů na inzerci jsou vypočteny jako podíl celkové sumy objemu inzertních údajů do titulů, které vydavatel vydával, na celkovém objemu tiskové inzerce ve všech titulech monitorovaných Admosphere.
- V následujících tabulkách a grafech jsou uvedeny jen tituly členů Unie vydavatelů.
- Z důvodu výše zmíněného rozšíření počtu monitorovaných titulů od roku 2012 je u titulů, které nebyly v roce 2011 zařazeny do monitoringu inzerce Admosphere, ale byly sledovány monitoringem Kantar Media, uveden znak „n“, aby bylo zdůrazněno, že titul v tomto roce vycházel a měl inzertní příjmy, ale nebyl ještě zařazen do monitoringu inzerce Admosphere.
- Poznámka k tabulce na následující straně a grafům na str. 135 a 136